Hoofd - en deelvragen
Er wordt in heel wat kleuterklassen al aan beweging gedaan, maar helaas vervallen we steeds in dezelfde dingen. Zaken als een bewegingshoek, bewegingstussendoortje, wandelen... zien we vaker terugkomen, dit is zeker en vast niet slecht. Maar jammer genoeg bewegen onze Vlaamse kleuters nog steeds te weinig. Beweging is heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en daarnaast ook om onder meer overgewicht tegen te gaan.
Wanneer we gaan kijken naar welke soorten multimedia er zijn komen we uit op de onder meer de volgenden: tablet, smartboard, televisie, smartphone, Bee-bot, radio, computer... Een aantal van deze apparaten worden al ingezet in de kleuterklas. Dit wordt onder meer gedaan door kleuters spelletjes te laten spelen op een tablet, een verhaal te laten beluisteren via de computer, filmpjes te kijken op de televisie...
Als we dan naar de school van de toekomst kijken, zal de technologie en dus ook de media er enkel op vooruit gaan. Multimedia gaat nog sterker in te zetten zijn in de scholen, op nog meer verschillende manieren. Multimedia is en blijft iets dat kinderen van elke leeftijd enorm aanspreekt. Daarnaast blijft beweging ook naar de toekomst toe heel belangrijk. Zo kunnen multimedia kinderen nog meer aansporen om te bewegen op heel andere manieren dan nu. Wanneer we naar voorbeeld van de interactieve gymzalen gaan kijken bewijst dit alleen maar dat dit naar de toekomst toe om verschillende plaatsen werkelijkheid kan worden.
Multimedia kan kleuters zeker en vast aanzetten tot beweging! Zo kunnen kleuters onder meer door dieren na te bootsen, fitness oefeningen uit te voeren, liedjes te beluisteren en hierop te dansen en vooral door mee te dansen met video's. Dit alles kunnen kleuters zelf makkelijk zelfstandig uitvoeren door het inscannen van een QR-code naar de juiste opdracht. Op die manier worden de doelen rond 'media' ook volbracht.
Praktijksuggesties - Toekomstperspectief
Naar de praktijk toe suggereer ik kleuteronderwijzers onder meer om gebruik te maken van QR-codes. Kleuters zijn hier snel mee weg en vinden dit ook leuk om te doen. Op die manier worden ze aangezet om mee te doen met de opdracht onder de QR-code, bewegen ze en worden de doelen rond media bereikt. Je hebt zelf in de hand welke opdrachten de kleuters uitvoeren.
Ik ben er van overtuigd dat dit onderzoek nog niet volledig is afgerond en dat het zeker de moeite is om hier nog verder onderzoek naar te doen. Enerzijds omdat multimedia niet meer weg te denken valt uit onze maatschappij en de technologie zich elk jaar verder en verder ontwikkeld. Anderzijds omdat kleuters heel hard aangetrokken worden tot deze multimedia en hier vaak al zittend mee bezig zijn.
Daarnaast kan het onderzoek nog meerdere nieuwe invalshoeken bekijken. Zo kan er eventueel worden onderzocht hoe multimedia nog sterker kan worden ingezet tijdens de turnlessen. Of multimedia hetzelfde positieve effect heeft op beweging bij kinderen van de lagere school? Ik ben zelf alvast heel benieuwd naar deze resultaten!
Wat heeft dit onderzoek voor mij betekend?
Voor mij persoonlijk heeft dit onderzoek geleidt tot enkele belangrijke stappen. Ik heb onder meer leren plannen. Van nature uit ben ik iemand die graag alles uitstelt, denkt dat er nog tijd genoeg is, zeker voor een vak als deze verspreid over een heel jaar. Maar dit was helaas iets wat niet kon voor dit onderzoek. Er moest een duidelijke planning op tafel liggen voor zowel de opleiding als voor mijn stageschool. Het heeft eventjes geduurd vooraleer ik tot actie ben overgegaan, maar ik heb alles wel binnen de tijd en met een duidelijke planning kunnen afronden.
Ten tweede ben ik mezelf een aantal keren tegengekomen. Het is zeker niet altijd gemakkelijk geweest om dit op poten te zetten. Ik heb veel getwijfeld aan mezelf en aan mijn onderzoek. Ik twijfelde of ik wel goed bezig was, of dat ik de juiste keuze had gemaakt betreft mijn thema en of ik wel zou klaar geraken. Er was eigenlijk al veel onderzoek gedaan naar beweging bij kleuters, waarom moest ik dat dan ook nog eens doen? Had ik niet beter iets anders gekozen? Gelukkig kende ik veel steun van klasgenoten en mijn stageschool. Zij stonden volledig achter mijn onderzoek en vonden dit een goede keuze. Ik haalde ook veel moed uit mijn enquête, 92% van de bevraagden vonden dat multimedia kleuters kan aanzetten tot beweging! Een echte boost, er geloofden mensen in mijn onderzoek, nu moest ik wel doorzetten.

Maak jouw eigen website met JouwWeb