Bewegen is en blijft een must voor elke leeftijd! "Een kleuter zou per dag minstens drie uur moeten bewegen." (2018, Belga) Jammer genoeg komen kleuters zelden aan het vooropgestelde aantal bewegingsminuten per dag. Ze zijn vaak met andere dingen bezig, tablets en allerlei andere multimedia behoren tot de interesses van kleuters. Tablets kunnen heel vaak nuttig ingezet worden, maar helaas gebeurt dit vaak al zittend. Maar kan je onder meer een tablet inzetten om kleuters meer te laten bewegen?

 

Doelen zijn heel belangrijk in de kleuterschool. De afgelopen jaren hoorde ik regelmatig dat de meeste doelen in een kleuterschool wel behaald worden, maar dat leerkrachten soms moeilijkheden hebben met het behalen van de doelen rond ‘media’. Gedurende mijn actieve stage in de derde kleuterklas ontdekte ik ook dat dit niet evident was. Desondanks dat kleuters wel heel graag bezig zijn met multimedia is het niet altijd even gemakkelijk om deze in te zetten in de kleuterklas.

 

Anderzijds valt multimedia niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Ook het onderwijs doet heel wat beroep op multimedia. Als ik terugdenk aan mijn kleuter - en lagereschooltijd werden de lessen gegeven met een eenvoudig krijtbord,  overheadprojector en radio. Vandaag de dag kunnen leerkrachten beroep doen op een smartboard: een all-in-one pakket! Als ik dan naar de toekomst kijk, dan ben ik ervan overtuigd dat multimedia nog sterker kan en zal worden ingezet in scholen.

 

Vervolgens vind ik persoonlijk beweging heel belangrijk. Ik sport zelf heel erg graag. Maar ontdekte al enkele keren op stage dat kleuters te weinig kansen krijgen tot bewegen. Behalve hun vooropgestelde 2x 50min turnles per week wordt er te weinig aan beweging gedaan. Volgens Vlaams Instituut Gezond Leven (2020) hebben peuters en kleuters gemiddeld 3u beweging per dag nodig. Jammer genoeg komen heel wat kleuters niet aan deze 180 minuten per dag. Ze brengen het grootste deel van hun dag door in de klas dus leek het mij interessant om hier verder op in te gaan.

 

Ik zat met een dillema: multimedia en beweging interesseerde mij allebei. Beide zijn ook noodzakelijk en interessant naar de toekomst toe. Na wat opzoekwerk en overleg met mentor en medestudenten wist ik zeker dat ik media en beweging ging combineren in mijn onderzoek!

 

Uiteraard kwamen er ook heel wat vragen naar boven. Zitten kleuters niet stil wanneer ze met multimedia bezig zijn? Hoe kan je kleuters laten bewegen door multimedia? Kunnen kleuters zelfstandig aan de slag met multimedia? Op welke manier kan multimedia ingezet worden in een kleuterklas? Welke afspraken maak je hierrond? Hoe let je erop dat alle kleuters dan genoeg bewegen? Zou ik dit onderzoek enkel binnen de kleuterschool uitvoeren? Deze vragen waren de aanzet voor mijn onderzoeksvraag!

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb